نحوه ساخت و طراحی اتاق فرار نحوه ساخت و طراحی اتاق فرار

نحوه ساخت و طراحی اتاق فرار

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین گام‌ها به منظور به وجود آوردن شرایط ایده‌آل در اتاق فرار، ساخت و طراحی اتاق فرار می‌باشد، که مجموعه وسیع از کارها همچون طراحی سناریو، آماده سازی دکور، محیط و غیره را در بر می‌گیرد. بر اساس رقابت بیشتر اسکیپ روم‌ها در شهرهای گوناگون در جذب کاربر، از این رو لازم است همه گام‌های ساخت و طراحی اتاق فرار، با در نظر گرفتن جزئیات کامل انجام گیرد. یکی از بزرگ ترین گروه‌های فعال در زمینه ساخت و طراحی اتاق فرار دلهره آور، مهیج و ترسناک، تاج اسکیپ است و در ادامه این مباحث در مورد ساخت و طراحی اتاق فرار بحث خواهیم کرد. بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ساخت و طراحی اتاق فرار

ساخت و طراحی اتاق فرار به مراحل بیشتری نیاز دارد که همه آنها باید با فکر و برنامه‌ریزی قبلی طراحی گردد. اگر فقط نیت شما از راه‌اندازی اتاق فرار درآمدزایی است، باید به فکر کسب و کار دیگری نیز باشید. چرا که اتاق فرار از آن گروه شغل‌هایی می‌باشد که مشغله و چالش‌های فکری بیشتری در راه ساخت و طراحی آن وجود دارد.

مراحل ساخت و طراحی اتاق فرار را در ادامه مباحث خواهیم گفت، ولی به این نکته دقت کنید که موقع راه‌اندازی اتاق فرار این امکان وجود دارد که در بین این مراحل، تغییر انجام گیرد که علت اصلی آن خط فکری می‌باشد که سازندگان اتاق فرار دنبال می‌کنند.

مراحل ساخت و طراحی اتاق فرار

در ابتدا به منظور راه‌اندازی اتاق فرار باید به این کار علاقه داشته باشید. علاقمند بودن به معما، تفریح، بازی، هیجان و نیز سخت کوشی بیشتر، در این مسیر تنها کمک کننده می‌باشد. اگر ساخت و طراحی اتاق فرار و مواجهه با همه چالش‌های آن برای شما نامطلوب می‌باشد، خوب است به دنبال علاقه خود بروید.

مراحل ساخت و طراحی اتاق فرار
  • گام اول: فضا و محل راه‌اندازی اتاق فرار

البته خوب است به سراغ یک محیط برای بازی خود باشید، دسترسی، نوع ملک و متراژ در این زمینه به شما کمک بیشتری می‌کند.

سعی کنید تا محلی را برگزینید که به مرکز شهر نزدیک بوده و تمامی علاقمندان به این بازی بتوانند به آسانی مراجعه نمایند.

محل راه‌اندازی اسکیپ روم بر سناریوی شما تاثیر مستقیمی دارد. اتاق‌ها، مقدار فضایی که به آن دسترسی دارید، متراژ و نور شما را در تصمیم گیری کمک می‌کنند.

  • گام دوم: ژانر و تم بازی اسکیپ روم

برگزیدن تم بازی و ژانر در گام اول فقط رسیدن به یک جواب کلی می‌باشد که به مرور زمان می‌توان به یک انتخاب نهایی دست یافت.

به منظور فکر کردن برای برگزیدن ژانر می‌توانید آن را در تیم ساخت و طراحی اتاق فرار مطرح نمایید تا از نظرات بقیه افراد بهره‌مند شوید. همینطور می‌توانید با مراجعه به آمار بازی‌های اسکیپ روم، از پرطرفدارترین ژانرها آگاهی کسب کنید.

اگر شما بر اساس مقبولیت عام ژانر ترسناک در ایران، خواستید که از ژانر ترسناک در بازی خود به کار بگیری باید عوامل دیگر را نیز در نظر داشته باشید که می‌خواهید این ژانر ترسناک همراه با هیجان باشد که شرکت کنندگان را به تند نفس کشیدن بیندازد. و یا می‌خواهید که یک ژانر ترسناک ناامید کننده باشد که حس اندوه و آشوب را به مخاطب انتقال دهد.

  • گام سوم: طراحی سناریو

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های ساخت و طراحی اتاق فرار، طراحی سناریو می‌باشد، افراد علاقمند به اتاق فرار اوقات فراغت خود را مشغول بازی در اسکیپ روم می‌باشند، سراغ تجربه‌های تازه می‌روند. در حقیقت سازندگان اسکیپ روم با افراد مبتکر در ارتباط هستند.

به همین خاطر در ساخت و طراحی اسکیپ رو می‌بایست توجه و ظرافت بیشتری به موضوعات پرداخت تا یک تجربه جدید به شرکت کنندگان ارائه نمود.

برای طراحی سناریو به یک گروه توانا و با تسلط نیاز دارید تا بتوانند بر اساس نیاز و علاقه مخاطبان، سناریو بازی را بسازند. یکی از مهمترین فرق‌های اسکیپ روم با سافاری وحشت، سناریو می‌باشد.

اغلب این امکان وجود دارد که یک سناریو بازی بسیار گیرا و مبتکرانه به ذهن شما خطور کند ولی باید به نکته دیگری نیز دقت نمایید که آیا سناریوی انتخابی شما در بازه زمانی اسکیپ روم شما قرار می‌گیرد یا نه.

در کل نظر ما به شما این است که به خاطر زمان، به هیچ عنوان سناریو خود را محدود نکنید و اگر یک سناریو داشتید که ارزش ۳ ساعت بازی را داشت، خوب است روی آن سناریو کار کنید تا به دستاورد خوب برسید.

سناریو به بازی شما این امکان را می‌دهد تا در ذهن شرکت کننده ثبت گردد و بعد از بازی شرکت کننده شما باز هم درگیر بازی شود و به آن فکر نماید. این رخداد به این معنی می‌باشد که شما مرحله سناریو نویسی را خیلی خوب طی نموده‌اید.

موقعی که پیروز شدید اولین پیش‌نویس سناریو خود را بنویسید، به هیچ وجه به کار خود فاصله نیندازید و آن را رها نکنید، چرا که این اول راه است.

سناریو را باید بیشتر بخوانید و آن را در گروه ساخت و طراحی اتاق فرار خود بازخوانی کنید. بهتر است سناریو را بررسی و بازنویسی کنید و اگر بعضی جاها نیاز داشت آن را تغییر دهید تا یک متن قابل اجرا و منسجم به دست بیاید.

خوب است موقع نوشتن سناریو بازی، به افراد حاضر در سناریو جان بخشی کنید و به آن‌ها نیرو دهید تا بازیکنان بتوانند با شخصیت‌ها ارتباط ایجاد کنند.

  • گام چهارم: طراحی معما می‌باشد.

اصلی‌ترین قسمت ساخت و طراحی اتاق فرار، طراحی معما می‌باشد، که در این قسمت به آن خواهیم پرداخت.

طراحی معما در حقیقت اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت اتاق فرار می‌باشد. بیشتر افراد، اسکیپ روم را با حل معما و چالش آن می‌شناسند.یک حسن برای مجموعه اسکیپ روم، ارتباط مستقیم با معما با سناریو می‌باشد.

شرکت کننده بعد از اینکه وارد اسکیپ روم می‌شود، با سناریو داستان بازی آشنایی کسب کرده و برای عبور از هر بخش باید معماهای موجود در بازی را حل نماید. اگر بین سناریو و معماهای بازی ارتباط برقرار نباشد، بازی از هم پاشیده و دچار دوگانگی می‌شود.

در طراحی معما باید از یک مجموعه متخصص و ماهر که در این عرصه فعالیت می‌کنند، کمک بگیرید تا بر اساس استانداردهای موجود، معماهای سناریوی شما را طراحی کنند.

این امکان وجود دارد که در موقع طراحی معما مشکل رخ دهد و حس کنید که هر فکری که به ذهن شما می‌رسد، در گذشته به واسطه گروه دیگری طراحی گردیده است. ولی خوب از دست از کار برندارید. چرا که ذهن انسان حدود بوده و برای آفرینش چالش‌های تازه آماده می‌باشد.

ولی در موقع طراحی معما سعی کنید که معما بیافرینید و نه هر چیز شبیه به آن، که بتوان از آن برداشت‌های گوناگونی داشت. طرح معما در حقیقت، یعنی نگاه واحد به یک چالش که ب کمک سرنخ‌ها می‌توان آن را حل نمود.

  • سرنخ

برای برگزیدن سرنخ‌ها می‌بایست ابتدا به سناریوی بازی مراجعه نمایید، تا متناسب با سناریو، برای شرکت کنندگان اطلاعاتی را در اختیار بگذارید. برای سرنخ‌هایی که در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌دهید به خوبی توجه کنید تا حواس شرکت کننده را از معما پرت نکند و باعث سردرگمی او نگردد.

بر اساس سناریو بازی می‌توانید از دفتر خاطرات، تکه‌ای از کاغذ، نوشته روی دیوار، صدا، ساعت و غیره استفاده نمایید.

  • قفل‌ها

در اسکیپ روم قفل‌هایی وجود دارند که معمولاً با حل معما گشوده می‌شوند. بنابراین وجود قفل در اسکیپ روم از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

قفل‌هایی که در اسکیپ روم وجود دارند، دسته‌بندی گوناگونی دارند. برای گشودن قفل‌ها باید معما را با استفاده از سرنخ‌ها بررسی نمایید تا به یک جواب درست برسید و بعد از آن قفل را بگشایید.

بعد از طراحی معما خوب است معما را چندین بار بررسی و تست کنید، تا اگر مشکل و ایرادی در آن وجود داشت، آشکار گردد.

  • گام پنجم: طراحی روند بازی می‌باشد

در این مرحله، از فکر تا ساخت اسکیپ روم نکات اصلی و مهم وجود دارد، که موجب می‌گردد روند بازی به طور صحیح پیموده شود.

اسکیپ روم نوعی بازی می‌باشد که هر کنش یک واکنشی به دنبال دارد. به همین خاطر باید بازی را به گونه‌ای جلو ببرید که در برابر حرکات بازیکنان، جوابی به آنان داده شود. در ادامه مقاله درباره نکات اصلی که در این باره مطرح می‌باشد را بیان می‌کنیم:

اهداف قابل فهم و معین

شرکت کنندگان باید در روند بازی در جریان اهداف باشند و آگاهی داشته باشند که در هر بخش از بازی باید چه کاری را انجام دهند و یا چه نقشی بر عهده دارند.

هماهنگی بین شرکت کنندگان و بازی به آنها کمک می‌کند تا در طی بازی، نقش‌های خود فراموش نکنم و در راستای اهداف بازی پیش بروند.

هدیه‌های بازی

شاید شاید فکر کنید جایزه این نوع بازی، اهدای یک هدیه یا وجه نقد است ولی اینگونه نیست.

منظور از هدایای یعنی اینکه باید با شرکت کنندگان هماهنگ شد و در برابر هر معمایی که سعی می‌کنید حل نمایید و یا هر قفلی که می‌گشایید، یک جایزه به تیم ارائه گردد، این هدایا می‌تواند باز شدن یک در، یافتن یک سرنخ، بیرون آمدن از اتاق و غیره باشد.

حواستان به اتاق اولی‌ها باشد

در میان شرکت کنندگان این امکان وجود دارد که تعدادی از افراد باشند که برای اولین بار در این بازی شرکت کرده‌اند، خوب است فضا را به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایید که به این افراد خوش بگذرد و نیز آنها را یاری کنید تا بتوانند معماهای موجود در بازی را حل نمایند تا تجربه به دست آورند.

  • گام ششم: به کار گرفتن کارکنان است

اگر موفق شدید مراحل پیش را طی کنید خوب است به سراغ کارکنان و یا اکتور بازی بروید. برای برگزیدن اکتور باید فردی را بیابید که فعال و پویا باشد و نیز بتواند در ساعت‌های مختلف یک نقش ثابت را به اجرا در بیاورد.

پیش از اینکه اکتور بازی را برگزینید خوب است وظایف و کار مختص به او را معین نمایید و همه نکات را به اکتور مطرح کنید.

همراه با استخدام اکتور به گیم مستر نیز احتیاج دارید. گیم مستر فردی می‌باشد که شرکت کنندگان بعد از ورود به مجموعه با آن دیدار می‌کنند. بنابراین سعی کنید فردی را برگزینید که به مسئولیت‌های خود تسلط کامل داشته باشد.

  • گام هفتم: تست اسکیپ روم می‌باشد

بعد از اینکه چهارچوب مجموعه اسکیپ روم کامل شد خوب است به مدت چند هفته، اسکیپ روم تست گردد. تست به این معنی می‌باشد که از دوستان خود، مجموعه‌ داران دیگر و غیره دعوت نمایید تا در بازی شرکت کنند.

شرکت کردن در بازی در هفته‌های اول به طور آزمایشی به شما این امکان را می‌دهد تا مشکلات و ایراداتی که در بازی وجود دارند را رفع نمایید. گاهاً این امکان وجود دارد که موقع طراحی بازی، به گونه‌ای در بازی غرق شوید که از عیب و ایرادات موجود در آن چشم بپوشید. بازی‌های آزمایشی به شما این امکان را می‌دهند که مشکلات بازی را بیابید و آن‌ها را تصحیح نمایید.

  • گام هشتم: تبلیغات و معرفی اسکیپ روم می‌باشد.

بعد از پایان یافتن طراحی و ساخت بازی و انجام بازی به طور آزمایشی وقت آن شده است که شرایط را برای مراجعه افراد، مهیا نمایید. یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها، تبلیغات می‌باشد تا کسانی که به بازی‌های اسکیپ روم علاقه دارند، از حضور بازی شما مطلع گردند.

همینطور می‌توانید از سایر مجموعه دارها درخواست کنید تا به مشتری‌های خود تبلیغات اسکیپ روم شما را انجام دهند یا در سایت‌های گوناگون تبلیغ بازی خود را بکنید.

برای ساخت اسکیپ روم هشت گام ضروری وجود دارد، با طی کردن این مراحل می‌توانید داستان و اسکیپ روم متناسب با امیال خود را طراحی کرده و به اجرا در بیاورید.

  • گام نهم: گرفتن بازخورد و فیدبک همیشگی از طرف شرکت کنندگان می‌باشد.

مرحله اگرچه توضیحات بیشتری ندارد ولی از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از هر بازی از تجربه گروه بازی آگاهی کسب کنید. دقت داشته باشید که افزون بر لذت بردن از نظرات مثبت، از آن‌ها درخواست کنید، مشکلاتی که در درون بازی با آنها مواجه شدن را به شما بگویند و همواره نظرات منفی و انتقادات را با آغوش باز پذیرا باشید و از آنها ناراحت نشوید.

برای نشان دادن رویکرد مشتری مدارانه خود، از گروه بازی طلب بخشش کنید و بگویید که این مشکل را حل خواهید نمود. اتاق خود را بعد از افتتاح ول نکنید و مانند یک کودک تازه متولد شده از آن نگهداری نمایید تا به خوبی رشد نماید و برای شما افتخارآمیز باشد.

قوانین کلی برای افتتاح اسکیپ روم

مجموعه داران مطلع باشند که برای دریافت مجوز باید یک تعداد موارد را در نظر داشته باشند. در ادامه مقاله به اصلی‌ترین این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • اسکپ روم‌هایی که پروانه فعالیت یا همان مجوز وزارت ورزش دریافت نمایند از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.
  • پس از دریافت مجوز تمامی قبوض مجموعه از جمله گاز تلفن برق و آب با تعرفه باشگاهی محاسبه می‌گردد. تنها بازی‌هایی اجازه نصب تابلو و ثبت شرکت را دارند که مجوز دریافت کرده اند.
  • طی نمودن دوره صلح سه مربیگری از انجمن بازی‌های فکری برای کسب دانش پایه ای و اصولی در این عرصه، الزامیه در اکثر شهرهای ایران.
  • مجموعه داران می‌بایست همه سعی خود را برای حفظ شئون اسلامی به واسطه پلیرها بکنند. محل اتاق فرار می‌تواند به غیر از ساختمان‌های اداری، در ساختمان‌های تجاری و مسکونی هم باشد به طوری که در ساختمان‌های مسکونی، در ورودی جداگانه از دیگر واحدها، در نظر گرفته شود.
  • همواره کادرها و اهداف دلخواه انجمن بازی‌های فکری و پیشگیری از هنجار شکنی در اسکیپ روم هدف مجموعه‌دارها باید باشد.
  • متناسب نگه داشتن میزان خشونت و ترس بازی به منظور حفظ ایمنی شرکت کنندگان به ویژه در بازی‌های اسلشری، خصوصیت اصلی می‌باشد که دارندگان اسکیپ روم باید آن را در نظر داشته باشند.
  • بر اساس قانون حداقل متراژ و فضایی که باید برای افتتاح یک اسکیپ روم در نظر گرفت، ۵۰ متر می‌باشد که ۳۰ متر زیربنای مفید برای اجرای خود بازی و ۱۰ متر برای سرویس بهداشتی و نمازخانه و ۱۰ متر هم برای اتاق گیم مستری یا همان مانیتورینگ و اتاق پرزنت می‌باشد. این متراژ برای بازی‌هایی با حداکثر تعداد ۴ نفر شرکت کننده، اگر مجموعه‌دار بخواهد تعداد بازیکن‌هایش را بیشتر کند، باید برای هر نفر، ۵ متر به فضای بازی خود بیافزاید. به طور مثال برای بازی که بخواهد ۶ شرکت کننده داشته باشد، باید حداقل ۶۰ متر فضا در نظر بگیرد.
  • مجموعه دارها تنها موقعی می‌توانند از شرکت کنندگان متخلف شکایت غذایی کنند که مجوز فعالیت داشته باشند.
  • حداقل سن شرکت کنندگان باید چهارده سال باشد و اجرای بازی برای شرکت کنندگان کمتر از این سن غیر مجاز بوده، مگر اینکه بازی‌ها مختص نوجوانان و کودکان باشد.
  • کف اسکیپ روم باید با کف پوش مناسب پوشیده شده باشد، تا ایمنی شرکت کنندگان را تضمین نماید و هم امکان نظافت همیشگی را داشته باشد.
  • بر اساس قانون باید تمامی اتاق‌هایی که درون آن‌ها بازی برگزار می‌شود، به دوربین‌های مداربسته مجهز گردند و DVR آن هم حافظه کافی برای ضبط فیلم را داشته باشد.
  • همه محل‌هایی که به عنوان مپ بازی در نظر گرفته می‌شوند، باید مجهز به دستگاه شنود و میکروفون باشند تا گیم مستر بتواند صدای بازیکنان را بشنود و از شرایط لحظه‌ای آن‌ها آگاهی کسب نماید.
  • مجموعه داران باید همه نکات ایمنی را برای بازی شرکت کننده‌ها در نظر بگیرند و آن‌ها را رعایت نمایند. یکی از مواردی که در حفظ ایمنی شرکت کنندگان تاثیر مستقیمی دارد، قرارگیری همه کابل‌ها و سیم‌ها درون داکت محافظه می‌باشند.

سوالات درمورد طراحی و ساخت اتاق فرار :

حداقل متراژ برای ساخت اتاق فرار چقدر است؟

بر اساس قانون حداقل متراژ و فضایی که باید برای افتتاح یک اسکیپ روم در نظر گرفت، ۵۰ متر می‌باشد که ۳۰ متر زیربنای مفید برای اجرای خود بازی و ۱۰ متر برای سرویس بهداشتی و نمازخانه و ۱۰ متر هم برای اتاق گیم مستری یا همان مانیتورینگ و اتاق پرزنت می‌باشد.

جهت طراحی و ساخت اتاق فرار به چقدر هزینه نیاز است؟

این هزینه رو نمی‌توان به صورت دقیق گفت چراکه هزینه ساخت اتاق فرار به عوامل مختلفی بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *