تاریخچه اتاق فرار چیست تاریخچه اتاق فرار چیست

تاریخچه اتاق فرار چیست؟

جالب است بدانید بازی اسکیپ روم که امروزه در سراسر دنیا در بین علاقمندان به این بازی رایج شده در طی ۱۰ سال اخیر نیز این بازی بین جوانان رایج بوده است. اسکیپ روم یا اتاق فرار یکی از بازی‌های جذاب و محبوب این روزها می باشد که در ادامه مطلب به طور مفصل به تاریخچه اتاق فرار یا اسکیپ روم می‌پردازیم پس با حوصله به داستان پرهیجان و مهیج این بازی توجه بفرمایید.

تاریخچه اتاق فرار از گذشته تا امروز

تاریخچه اتاق فرار از گذشته تا امروز

محیط بازی اتاق فرار پر از تله و چالش‌های مختلفی است و هم‌گروهیان حین بازی باید از این چالش‌های سخت و آغشته به هیجان و بسیار مهیج عبور کنند تا بتوانند با موفقیت از این بازی خارج شوند و گوی برنده را از آن خود کنند.
تاریخچه اتاق فرار همانند خود بازی رمز آلود و غیر منتظره می‌باشد و هیچکس با قاطعیت نمی‌تواند آن را توصیف کند. و حتی گفته می‌شود سر هویت سازنده این بازی نیز اختلاف نظر وجود دارد و نمی‌توان با قاطعیت اولین سازنده اتاق فرار را اعلام کرد، همچنین بسیاری بر این باورند که بازی اتاق فرار که یک بازی مهیج می‌باشد از علاقه فرد به حل معما و پیدا کردن یک راه حل در موقعیت‌های سخت الهام گرفته شده است. از جمله تله‌ها و یا بازی‌های موجود در اتاق فرار می‌توان به پازل‌های سنگی برای سرگرمی و چالش، هزارتو که از پیچ و خم‌های فضا باز تشکیل شده است، اشاره کرد.

اتاق فرار چیست؟ برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

سرگرمی چندین ساله!

گفته می‌شود که بازی اتاق فرار را در واقع از علاقه بشر به حل معما یا پیدا کردن راهکار در سخت‌ترین شرایط الهام گرفته می‌شود. بنابراین برای اینکه بدانیم نظریه اولیه اسکیپ روم از کجا آورده شده بهتر است به چندین سال پیش مراجعه کنیم، چرا که حل معما برای سرگرمی بازی ایده‌ای تازه نبوده و از خیلی سال‌ها پیش مورد استفاده قرار می‌گرفت. یکی از نشانه‌هایی که برای فهمیدن تاریخچه اسکیپ روم به ما کمک می‌کند مراجعه به مجموعه سنگی است که در کشور ترکیه قرار دارد.
این مجموعه سنگی در کل از ۴۹ قطعه سنگی که خیلی ماهرانه و با جزئیات رنگ آمیزی شده‌اند تشکیل شده است. این سنگ‌ها که در رنگ‌های سبز قرمز آبی سیاه و سفید رنگ آمیزی شده‌اند و در یک تخمه تاریک در جنوب شرقی ترکیه کشف شده‌اند که قدمت این سنگ‌ها به ۵۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد.
یکی دیگر از بازی‌هایی که انسان به وسیله اون می‌توانست علاوه بر بازی و سرگرمی میزان هوش و استعداد خودش را نیز برآورد کند بازی tic tac toe یا همان دوز خودمان است.
این بازی که قسمت ۳۰۰۰ ساله دارد و برای نخستین بار این بازی بر روی سرامیک‌های پشت بام خانه‌ای در مصر یافت شد.

یک بازی بسیار مهیج به نام هزارتو یا همان maze

خانواده‌های سلطنتی و ثروتمند که در اروپای قرون وسطایی زندگی می‌کردند هزارتورهایی پر از پیچ و خم و بزرگ می‌ساختند و از این هزارتوها برای سنجش میزان توانایی و هوش افراد برای فرار و پیدا کردن راه خروج از آن استفاده می‌کردند.
لویی چهاردهم حاکم فرانسه از سال ۱۶۴۳ تا سال ۱۷۱۵ یکی از آوازه‌نام‌ترین پادشاهانی بود که علاقه بسیار زیادی به ساخت هزارتوها برای سرگرمی و تفریح داشت و همچنین به دلیل هزینه‌ بالای ساخت این سرگرمی تنها افراد مشهور و ثروتمند که توان مالی بالایی داشتند نظیر پادشاهان و اشراف‌زادگان، داشتند.
از جمله آثار باقیمانده که می‌تواند بازگو کننده تاریخچه اسکیپ روم باشد پازل‌ها هستند.
پازل‌ها از جمله اختراعاتی در تاریخچه بازی اسکیپ روم هستند که نمی‌توان به آسانی از آنها چشم پوشی کرد، زمانی که قایق پا به عرصه جهان گذاشت و مردم در تمام جهان شروع به قایقرانی کردند، رد پایی از اولین پازل‌ها در تاریخچه اسکیپ روم توسط جان اسپیلزبری یک نقشه بردار و حکاک آواز نامی بود کشف شد. جان اسپیلزبری در سال ۱۷۶۷ تعدادی پازل چوبی خلق کرد که در گذر زمان برای مردم بسیار جالب شد تا اینکه از آن برای سرگرمی و آموزش استفاده می‌کردند.
با گذشت زمان و پیشرفت علم زندگی دیجیتال و پیشرفته وارد بازی‌هایی نظیر اسکیپ روم شد.
با گذشت زمان و پیشرفت روز به روز علم بازی‌های معمایی به سرعت در بین طرفداران شناخته و پرطرفدار شد به طوری که امروزه اکثر افراد تجربه این بازی را داشته و یا اسمش را شنیده اند. در واقع پیشرفت علم و تکنولوژی سبب شد که بازی‌ها نیز پیشرفت چشمگیری داشته باشند به طوری که در دهه ۱۹۵۰ فناوری و تکنولوژی پا به عرصه زندگی انسان گذاشت و در پی ورود تکنولوژی به روزمرگی انسان، مردم شروع به بازی با سبک جدید و پیشرفته کردند.
به طور مثال در سال ۱۹۵۲ دانشمند انگلیسی ا.س داگلاس که در دانشگاه کمبریج تحصیل می‌کرد، در قسمتی از پایان نامه دکترایش به وسیله رایانه بزرگ هیکل edsac که از بزرگترین رایانه‌های جهان محسوب می‌شد بازیtic tac toe را بازسازی کرد.

بوتام مشهور!

یکی از مشهورترین کارهایی که ویلیام هیگین در سال ۱۹۵۸ انجام داد این بود که اولین بازی ویدیویی را در تاریخچه اسکیپ روم ساخت که یکی از ماندگارترین کارها در آن سال‌ها به حساب می‌آمد. این بازی علی رغم اینکه پیچیدگی خاصی نداشت اما مثل یک نکته درخشان در تاریخچه اسکیپ روم ثبت شد، این بازی در واقع نسخه شبیه سازی شده از تنیس روی میز امروزی بود و بازیکن باید دکمه روی دستگاه را فشار می‌داد تا توپ به سمت بازیکن مقابل حرکت کند.
زیاد جای تعجب ندارد چرا که همانطور که انتظارش را داشتیم اولین بازی ویدیویی بسیار مورد توجه افراد قرار گرفت و به صورت چشمگیری در سراسر دنیا گسترش پیدا کرد و طرفداران زیادی را جذب خودش کرد. بازی اتاق فرار یک بازی واقعی حقیقی محسوب می‌شود و بعد از آن بازی‌های ویدیویی اختراع شد.

ایده خلاقانه و کمیاب پاراپارک

بسیاری بر این باورند رد پای تاریخچه اتاق فرار را می‌توان در شهر بوداپست مجارستان جایی در شرکت سرگرمی و بازی پروپارک که توسط آتیلا گیورکوویکس پایه گذاری شده است پیدا کرد.
نخستین ایده ساخت اتاق فرار در سال ۲۰۱۱ به ذهن آتیلا گیورکوویکس رسید او یکی از برترین طرفداران بازی‌های کامپیوتری بود، این ایده هم بعد از انجام بازی‌های ماجراجویی گوناگون به فکر او راه یافت. پاپارک نخستین بازی اتاق فرار را در خودش جای داده و بعد از سال ۲۰۱۱ اتاق فرارهای زیادی در سراسر اروپا و استرالیا ساخته شد.
بعد از ساخته شدن نخستین اتاق فرار شرکت کمپانی با ساخت اتاق فراری دیگر به نام timethemef رقیب اصلی پاراپارک تبدیل شد.
به این موضوع هم توجه داشته باشید که ایده آتیلا در مورد اسکیپ روم بدون خواست و اراده خودش توسط یک شرکت ژاپنی به اسم اسکارپ پیش از پاراپارک در آسیا توسعه پیدا کرد. امروزه شعبه اورجینال پاپارک در شهر ژنو سوئیس مشغول به کار است.

اتاق فرار اسکارپ

برخلاف کسانی که معتقدند نخستین اتاق فرار توسط آتیلا ساخته شده، برخی بر این باورند که اولین اتاق فرار اصلی توسط کمپانی اسکارپ ساخته شده است. تاکائو کاتو که سازنده این کمپانی بود اتاق فرارهایی با سناریوهای رمزآلود ساخت که در آن شرکت کننده‌ها در این اتاق‌ها زندانی شده و تنها راه خلاص شدن از این اتاق‌ها حل تله‌ها و پازل‌ها در بازه زمانی مشخص شده بود. اتاق فرارهای اسکارپ در سال ۲۰۰۷ ساخته شد و تا به امروز سر پا بوده و افراد زیادی را در خود جای می‌دهد.
کمپانی real escape game نخستین اسکیپ روم‌های جدید می‌باشد.
این کمپانی نخستین شرکتی بود که اتاق فراری با فضای مدرن و امروزی تولید کرد. شعبه‌های اصلی دیگر real escape game در شهرهای توکیو و سانفرانسیسکو نیز ساخته شده است. هر یک از این اتاق فرارها دارای سناریوهای مجزایی می‌باشد که در آن شرکت کننده‌ها طی زمان داده شده که معمولاً ۶۰ دقیقه هست باید با حل کردن چالش‌ها و معماهای جاساز شده در فضای اتاق فرار بازی را با موفقیت به اتمام برسانند. به طوری که می‌توان گفت در جای جای این اتاق فرار معما و چالش‌هایی جاساز شده است، نمادهای عجیب و پیام‌ها، اعداد، پازل‌ها و چالش‌های خاص از جمله این چالش‌هایی است که در حین بازی با آنها مواجه می‌شوید که به جذابیت و هیجان بازی می‌افزایند.
نخستین اسکیپ روم real escape game در آسیا توسط اسکیپ روم‌ real escape game ژاپن ساخته شد که بعد از آن اتاق فرارهای متعددی در آسیا شروع به فعالیت کردند.
در حال حاضر نیز به لطف پاراپارک اتاق فرارهای زیادی در اروپا مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت به طوری که بعد از سال ۲۰۱۱ این بازی محبوبیت زیادی پیدا کرده و به سرعت در سراسر دنیا از جمله آسیا و اروپا گسترش پیدا کرد.
بعد از شروع به کار کردن شعبه اتاق فرار سانفرانسسکا کمپانی‌های puzzle break و escape the room nyc در آمریکا ساخته شد که بعد از این اتاق فرار ساخت اسکیپ روم در آمریکا به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد.
نخستین اتاق فرار تاسیس شده در کانادا نیز در سال ۲۰۱۳ بود و طبق آمار کلی در سال ۲۰۱۸ یعنی چیزی حدود ۱۱ سال بعد از نخستین اتاق فرار تاسیس شده در ژاپن، اتاق فرارهای زیادی حدود ۳۵۰۰ اتاق فرار در سراسر جهان تاسیس شد که یک عدد و رقم بسیار زیادی می‌باشد.

اتاق فرار ساخته شده در آمریکای شمالی

یکی از آشنایان تاکائو کاتو در سال ۲۰۱۱ یک شعبه اتاق فرار را در سانفرانسیسکو تاسیس کرد به طور کلی نخستین اتاق فرار تاسیس شده در سانفرانسیسکو در سال ۲۰۱۳ بوده و بعد از آن اتاق فرارهای متعددی نظیر puzzle break و escape the room nyc ساخته شد.

اولین اتاق فرار ساخته شده در ایران

اولین اسکیپ روم ساخته شده در کشور ایران در سال ۱۳۹۵ در شهر تهران تاسیس شد. البته این را هم گفته باشم که پیش از سال ۹۵ یک مسابقه تلویزیونی به نام راز سیب در شبکه ۳ پخش می‌شد که نوع معما و بازی‌های آن شباهت زیادی به بازی اتاق فرار داشت و ایده اولیه راز سیب از برنامه the crystal maze الهام گرفته شده بود، و مجری‌های این برنامه که در سال ۱۳۷۴ پخش می‌شد، فرهاد جم و مهسا مهجور بودند.
بعد از تاسیس نخستین اسکیپ روم در ایران از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ یعنی بعد از دو سال این بازی طرفداران زیادی را به خود جذب کرد و افراد زیادی برای شرکت در این بازی در این اتاق فرارها حضور پیدا کردند.

سوالات درمورد تاریخچه اتاق فرار:

آیا برای بازی اتاق فرار محدودیت سنی وجود دارد؟

بله باتوجه به نوع ژانر در بازی اتاق فرار محدودیت سنی وجود دارد.

اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار یک نوع بازی سرگرم کننده است که می‌توان به صورت گروهی در این بازی شرکت کرد و نهایت لذت را از آن برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *