اصطلاحات اتاق فرار چیست اصطلاحات اتاق فرار چیست

اصطلاحات اتاق فرار چیست؟

بدون داشتن آگاهی از اصطلاحات خاص یک بازی، امکان ندارد که در آن حرفه‌ای شوید! به ویژه در بازی اتاق فرار که یک بازی تیمی بوده و ممکن است هم تیمی‌های شما اصطلاحی را به کار ببرند که شما مفهوم آن را نمی‌دانید. در این مقاله قصد داریم چند اصطلاح کارآمد را برای شما بیان کنیم تا هنگام بازی اتاق فرار دیگر در این مورد مشکلی نداشته باشید. پس تا آخر مقاله با ما همراه شوید.

اصطلاحات اتاق فرار

اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار یا اسکیپ روم یکی از بازی‌های پر از هیجان و سرگرم کننده بسیاری از مردم در رده‌های سنی مختلف است.

در این بازی افراد شرکت کننده به حل چالش‌های مختلف، کشف سرنخ؜‌های بازی و حل معما؜ها می؜‌پردازند تا راه خروج از اتاق فرار را بیابند. اگر به تخلیه انرژی نیاز دارید، توصیه می‌کنیم این چالش هیجان انگیز را امتحان نمایید.

از این سرگرمی در مناسبت؜‌ها و برای پر؜کردن اوقات فراغت استفاده می‌شود. این بازی سبک؜‌های متنوع، از جمله ژانر ترسناک، جنگی، جنایی و… را دارد. به این شکل که در این بازی به یک ژانر مشخص وارد خواهید شد که می‌بایست با بهره ؜گیری از هوش، سرنخ؜‌های پازل مانند را در کنار هم قرار دهید و معماهای چالش برانگیز را پیدا کرده و از اتاق خارج شوید.

 این بازی با ترشح آدرنالین هیجان را بالا می؜‌برد؛ به اندازه‌ای که احساس ورود به دنیای دیگری را می‌کنید.

در بازی اتاق فرار اصطلاحاتی به کار می‌روند که باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل از اتاق فرار خارج شوید در ادامه ما برخی از اصطلاحات اتاق فرار را برای شما معرفی می‌کنیم.

اصطلاحات اتاق فرار

در ادامه شما را با برخی از اصطلاحات اتاق فرار به صورت کامل آشنا می‌کنیم:

اصطلاحات اتاق فرار
  • بازیگردان یا گیم مستر

 ازجمله اصطلاحات اتاق فرار گیم مستر است که ممکن است بسیار به گوش شما بخورد. منظور از گیم مستر یا اپراتور، شخصی می‌باشد که مسئولیت راهنمایی دادن و چک کردن مداوم گروه بازی را بر عهده دارد.

گیم مستر در تمام طول بازی از طریق دوربین‌ها شما را چک می‌کند.

گیم مستر اتاق فرار، قبل از شروع بازی تمام توضیحاتی که نیاز است را به شما ارائه می‌دهد. در واقع توضیح سناریوی بازی و یادآوری قوانین و خط قرمزهای اتاق، وظایف بعدی گیم مستر اسکیپ روم می‌باشد.

یادتان نرود که حتما به توضیحات گیم مستر درباره انواع قفل‌های بازی و روش‌های باز کردن آن‌ها به دقت گوش کنید.

این باعث می‌شود که در حین بازی زمانی تلف نشود و در باز کردن قفل‌های خاص، کمتر خطا کنید.

ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک گیم مستر خوب باید داشته باشد، این است که به طور کامل به خلق و خوی بازیکنان توجه نماید. زیرا اگر این کار را نکند، حتی در اتاق‌های با دکوراسیون برتر و پازل‌های منحصر به فرد، لحظات بدی برای بازیکنان به وجود می‌آید.

بعضی دقت‌ها دیده شده است که بازیکنان نیم‌ساعت تا یک ساعت منتظر یک راهنمایی از طرف گیم مستر هستند.

در حالی که گیم مستر پشت سیستم نبوده و بازیکن هر کاری کند باز فایده‌ای نخواهد داشت.

  • هینت یا سرنخ

در بازی اتاق فرار، کلمه هینت به معنی راهنمایی است. در واقع گیم مستر، پیام‌ها و سرنخ‌هایی را به بازیکن‌ها منتقل می‌کند که به آن‌ها هینت گفته می‌شود.

سیستم هینت دهی در اسکیپ روم‌های مختلف، متفاوت است و بستگی به ژانر، دکور و سناریوی اتاق دارد.

معمولا هینت‌ها از طریق تلفن همراه، بی‌سیم، کامپیوتر یا آیفون به بازیکن‌ها ارسال می‌گردند.

در برخی از اتاق‌ها، مانیتورهایی وجود دارند که زمان را به تیم بازی نشان می‌دهند و هینت‌ها در این مانیتورها به صورت شمارش معکوس نمایش داده می‌شوند.

بهتر است سیستم هینت دهی با ژانر و فضای اتاق همخوانی داشته باشد. بر فرض مثال، اگر دکور بازی با محوریت اهرام مصر انجام شده باشد، با مانیتور الکترونیکی هینت داده نمی‌شود.

 اتاق‌ها به شما اجازه می‌دهند تا یک تعداد محدودی هینت را دریافت کنید، اما از همان ابتدای بازی، انتظار راهنمایی نداشته باشید. در یک ربع اول بازی، معمولا هینتی به شما داده نمی‌شود تا شما با فضای اتاق و بازی آشنا شوید و همه‌ جا را بررسی نمایید.

نکته مهم دیگر این است که نباید از هینت گرفتن خجالت بکشید.

 بازیکن‌های حرفه‌ای می‌دانند که چه زمانی باید تقاضای هینت کنند و به بهترین شکل ممکن از آن‌ها استفاده می‌نمایند.

  • اکتور یا سوم شخص

اگه به اتاق فرار ترسناک رفته باشید، حتما افرادی را دیدید که هنگام بازی شما را می‌ترسانند. البته این نوع شخصیت‌ها ممکن است در تمام ژانرها دیده شوند.

معمولا هدف این افراد ترساندن شما و القای حس دلهره و هیجان به بازیکن‌ها می‌باشد.

از دیگر اصطلاحات اتاق فرار که باید با آن اصطلاخ آشنا باشید، «اکتور» یا «سوم شخص» یا «آیتم زنده» می‌باشد. اکتورها افرادی می‌باشند که در حقیقت مانند «بازیگر» برای اتاق فرار عمل می‌کنند.

طبق قوانین و عرف کشور ما، اکتور اتاق فرار حق ندارد تماسی با شما داشته باشد. به همین علت شما هم حتی‌الامکان فاصله‌­ خود رو با اکتور حفظ کنید.

 حواستان باشد زمانی که چراغ‌ها خاموش می‌شوند نباید هیچ حرکتی انجام دهید زیرا اکتور دارد جابجا می‌شود و ممکن است به او برخورد نمایید و اتفاقی برای شما پیش بیاید!

همانطور که از اسم این شخصیت‌ها پیداست، اکتورها هیچ پدرکشتگی‌ای با شما ندارند! یعنی اگر یکی جلوی شما ظاهر شد، یهو نزنید پَرپَرش کنید! چراکه مانع کار اکتورها شدن تنها به بازی شما لطمه وارد می‌کند و باعث می‌شود گیم‌مسترها اکتور را داخل نفرستند یا حتی بازی را متوقف کنند.

  • جامپ اسکیر

در مسیر بازی، یک سری جاها است که تیم بازی به صورت ناگهانی با افکت‌هایی مواجه می‌شوند که موجب می‌شود بازیکنان از جاشون بپرند! به این افکت‌ها که عمدتا باعث ترس و وحشت افراد می‌شوند، جامپ اسکیر گفته می‌شود.

 ترکیدن اشیا، موزیک‌ها و صداهای ناگهانی، ورود ناگهانی اکتور و تکان خوردن وسیله‌های اتاق، از مهم‌ترین جامپ اسکیرهای اتاق فرار می‌باشند.

  • دُنت تاچ

در هر اتاق یک سری وسیله‌ها است که نباید به آن‌ها دست بزنید. در اکثر بازی‌ها این وسایل با برچسب «دنت تاچ» از وسیله‌های دیگه جدا می‌شوند.

 لازم به ذکر است که اگر وسیله‌ای برچسب دنت تاچ داشت، دلیل نمی‌شود که اصلا بهش توجه نکنید. بر فرض مثال ممکن است با نگاه کردن به یک تابلوی دنت تاچ، بتوانید یک سرنخ پیدا کنید.

  • درجه سختی

از مهم ترین اصطلاحات اتاق فرار درجه سختی است.

معمولا هر مجموعه اتاق فرار، چند بازی اتاق فرار با سناریو‌های متفاوت دارد. هر یک از بازی‌ها با معیارهای خاصی مانند درجه سختی و میزان ترسناک بودن دسته بندی می‌گردند. درجه سختی معمولا با عددی بین ۱ الی ۱۰ و در بعضی موارد به شکل درصد نمایش داده می‌شود.

 در صورتی که در بازی اتاق فرار تجربه کمی دارید یا کلا بی تجربه هستید، پیشنهاد می‌کنیم از اتاق‌های فرار با درجه سختی پایین‌تر شروع کنید و پس از آن به سراغ بازی‌های سخت‌تر بروید.

  • قفل

قفل همان قفل می‌باشد! همان قفل‌هایی که باید به وسیله رمز‌های یافته شده در اتاق فرار باز کنید و از اتاق خارج گردید.

 انواع قفل‌های مختلفی در اتاق فرار به کار می‌رود که بهتر است در مورد آن‌ها مطالعه کنید.

  • بک زدن در اتاق فرار چیست؟

هنگامی که یکی از بازیکنان مجبور می‌شود از یک اتاق به اتاق‌های قبلی که گروه از آن‌ها گذشته، برگردد از اصطلاح( بک زدن) استفاده می‌گردد.

 از این تکنیک طراح‌‌های بازی توی بیشتر اسکیپ روم‌ها (خصوصا ژانر‌های ترسناک) استفاده می‌نمایند.

 هنگامی‌ که یک بازیکن به تنهایی به اتاق‌های قبلی برمی‌گردد مشخص است که اوج دلهره و ترس را تجربه می‌نماید.

جمع بندی اصطلاحات اسکیپ زوم

در این مقاله به توضیح و معرفی اصطلاحات رایج اتاق فرار پرداختیم و امیدواریم که بتوانید به کمک این اصطلاحات هیجان انگیز ترین بازی را در کنار دوستان و خانواده خود سپری کنید.

سوالات درمورد اصطلاحات اتاق فرار:

ازجمله لزومات بازی اتاق فرار چیست؟

آشنایی با اصطلاحات اتاق فرار

اولین اتاق فرار چه زمانی ساخته شده است؟

اتاق فرار اولین بار در سال 2006 توسط شرکت اسکراپ ساخته شده است.

مدت زمان بازی اتاق فرار چقدر است؟

این بازی؜‌ها اغلب بین 60 الی 90 دقیقه برگزار می‌گردند، ولی زمان طولانی‌ترین بازی اتاق فرار 3 ساعت می‌باشد. هم‌چنین زمان کوتاه ؜ترین بازی اتاق فرار پنج دقیقه است.

    1. سلام دوست عزیز. یعنی لو دادن هراطلاعاتی که به اون بازی مربوطه و ممکنه هیجان رو برای سایر افراد کم کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *