گیمیفیکیشن منابع انسانی گیمیفیکیشن منابع انسانی

گیمیفیکیشن در منابع انسانی

اگر شما هم همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای تأثیرگذاری بر مشارکت کارکنان، بهره‌وری و رضایت شغلی هستید؛ گیمیفیکیشن در منابع انسانی، یکی از راه هایی است که می توانید این کار را انجام دهید. ادغام عناصر مانند بازی در جنبه های مختلف منابع انسانی ممکن است به شما کمک کند تیمی با انگیزه و سازنده تر را پرورش دهید. برای استفاده حداکثری از این رویکرد هیجان‌انگیز، در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چگونه می‌توانید از گیمیفیکیشن در منابع انسانی به نفع خود استفاده کنید و تیم خود را در این راه توسعه دهید. با ما همراه باشید.

گیمیفیکیشن در منابع انسانی چیست؟

اصلاح گیمیفیکیشن (Gamification) به معنای بازی‌سازی است. گیمیفیکیشن در منابع انسانی عبارت است از کاربرد عناصر بازی‌مانند، مثل رقابت، پاداش و چالش، در جنبه های مختلف عملکرد منابع انسانی برای ایجاد انگیزه و مشارکت در کارکنان، ارتقای عملکرد آنها و دستیابی به اهداف سازمانی.
گیمیفیکیشن شامل استفاده از روش ها و اصول بازی برای ایجاد یک محیط کاری جذاب تر و تعاملی تر است. اگرچه ممکن است فرآیندهای شما را ساده نکند، اما می تواند با اضافه کردن سرگرمی به فرآیندهای کاری، آنها را برای تیم شما جذاب تر کند.
می توان گیمیفیکیشن را برای نرم افزار، مواد آموزشی و یادگیری یا کارهای روزمره اعمال کرد.

تاریخچه گیمیفیکیشن در منابع انسانی

مفهوم جذاب گیمیفیکیشن، اگرچه ریشه های آن تا حدودی در تاریخ پنهان مانده است، اما به لطف نبوغ نیک پلینگ، یک برنامه نویس بریتانیایی که بازی کامپیوتری فراک را ساخت، در سال 2002 نام رسمی خود را دریافت کرد. از زمان آغاز به کار، گیمیفیکیشن به عنوان یک نیروی قدرتمند ظاهر شده است و ردپای محو نشدنی خود را در حوزه های مختلف مانند استخدام، جذب کارکنان، آموزش، مشارکت، انطباق و بهره وری بر جای گذاشته است.

گیمیفیکیشن در منابع انسانی چگونه می تواند به کارمندان کمک کند؟

هدف گیمیفیکیشن در محیط کار، افزایش مشارکت، انگیزه و بهره وری کارکنان و همچنین ایجاد محیط کاری لذت بخش تر و رضایت بخش تر است. از روش های گیمیفیکیشن در نرم افزارهای مورد استفاده در محیط کار (به ویژه در یادگیری و توسعه) می تواند تأثیر مثبتی بر روحیه کارکنان داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که 88 درصد از کارمندان می گویند که گیمیفیکیشن در نرم افزاری که در محل کار استفاده می کنند آنها را شادتر می کند.
با این حال، در برخی موارد، بازی‌سازی یک فرآیند می‌تواند به‌طور ناخواسته رقابت یا استرس ایجاد کند که می‌تواند برای فرهنگ محیط کار مضر باشد. بنابراین، مهم است که حد تعادل در این زمینه رعایت شود.

عناصر کلیدی گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن را می توان در زمینه های مختلف از جمله منابع انسانی، بازاریابی، فروش، آموزش و غیره اعمال کرد. در اینجا عناصری وجود دارد که باید در هنگام استفاده از گیمیفیکیشن در نظر گرفت:

  • اهداف و مقاصد

اهداف و مقاصد بهتر است به وضوح تعریف شوند تا به شرکت کنندگان احساس هدفمند بودن بدهد و آنها را تشویق کند تا با تجربه بازی‌سازی درگیر شوند.

  • بازخورد

بازخورد منظم و سازنده، شرکت کنندگان را در مورد پیشرفت و عملکردشان آگاه می کند و آنها را درگیر نگه می دارد و روی بهبود تمرکز می کند.

  • پاداش ها و مشوق ها

پاداش‌ها و مشوق‌هایی که به خوبی طراحی شده‌اند، به‌عنوان محرک‌های قدرتمند عمل می‌کنند، شرکت‌کنندگان را تشویق می‌کنند تا وظایف خود را انجام دهند، به اهداف برسند و در سیستم بازی‌سازی برتری پیدا کنند.

  • رقابت و همکاری

ترکیب عناصر رقابت و همکاری، هیجان و تعامل اجتماعی را افزایش می دهد، تعامل و حس اجتماعی را تقویت می کند.

  • پیشرفت

ایجاد حس پیشرفت، مانند پیشرفت در سطوح یا رتبه ها، احساس موفقیت را القا می کند و شرکت کنندگان را تشویق می کند که به تعامل خود ادامه دهند.
اگر می‌خواهید گیمیفیکیشن را پیاده‌سازی کنید، فراموش نکنید که این عناصر را متعادل کرده و متناسب با اهداف خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر به دنبال اندازه گیری سرعت نیستید، پیاده سازی استفاده از تایمر فایده ای ندارد. اثربخشی بازی شما تا حد زیادی به این بستگی دارد که چگونه می توانید شرکت کنندگان خود را درگیر کنید و به آنها انگیزه دهید.

چگونه شرکت ها می توانند از گیمیفیکیشن در منابع انسانی بهره ببرند؟

  • درگیر کردن کارکنان با فرآیندهای کاری

از گیمیفیکیشن می توان برای تعاملی تر و جذاب تر کردن فرآیندهای کاری استفاده کرد. کارمندان جدید می‌توانند دوره های آموزشی، آزمون‌ها و چالش‌ها را در قالبی شبیه به بازی کامل کنند که هم لذت‌بخش‌تر و هم مؤثرتر است.

  • آموزش و توسعه

برنامه‌های آموزشی را می‌توان برای تشویق کارکنان به کسب مهارت‌ها یا دانش جدید بازی‌سازی کرد که می تواند شامل کسب نشان، امتیاز یا پاداش برای تکمیل دوره‌های آموزشی یا نشان دادن مهارت در زمینه های خاص باشد.

  • مدیریت عملکرد

گیمیفیکیشن را می توان برای بررسی عملکرد و تعیین هدف اعمال کرد. کارمندان می توانند اهداف خود را بر روی یک پلتفرم گیمیفیکیشن تنظیم و پیگیری کنند و در صورت دستیابی به نقاط عطف خاص، جوایزی کسب کنند یا ارتقا یابند.

  • مشارکت کارکنان

سیستم های گیمیفیکیشن را می توان برای تقویت مشارکت کارکنان استفاده کرد. برای مثال، شرکت‌ها ممکن است یک سیستم امتیازدهی یا رقابتی را برای تشویق کارکنان به شرکت در برنامه‌های سلامتی، شرکت در رویدادهای شرکت یا ارائه پیشنهادهایی برای بهبود فرآیند اجرا کنند.

  • ارزیابی و پاداش

از گیمیفیکیشن می توان برای ایجاد یک سیستم ارزیابی و پاداش پویاتر و انگیزشی استفاده کرد. کارمندان می‌توانند امتیاز یا نشان‌هایی را برای عملکرد استثنایی کسب کنند و این امتیازات را می‌توان برای پاداش‌ها یا ارزیابی در نظر گرفت.

  • بازخورد کارکنان

پلتفرم‌های گیمیفیکیشن می‌توانند کارمندان را تشویق کنند تا بازخورد، پیشنهاد یا ایده‌هایی را برای بهبود به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و تعاملی ارائه دهند. این می تواند فرهنگ بازخورد را در یک سازمان افزایش دهد.

  • تیم سازی

بازی‌ها و چالش‌ها را می‌توان در تمرین‌های تیم‌سازی برای بهبود همکاری و رفاقت بین کارکنان گنجاند.

آیا گیمیفیکیشن برای همه نوع کسب و کار مناسب است؟

همانطور که در بالا اشاره شد، وقتی گیمیفیکیشن به درستی انجام شود، می‌تواند برای بسیاری از فرآیندها قابل استفاده باشد، اما ممکن است برای هر موقعیتی مناسب نباشد. در اینجا نکاتی را ذکر می کنیم که باید مدنظر قرار گیرند:

  • فرهنگ سازمانی

فرهنگ و ارزش‌های سازمان شما باید با رویکرد گیمیفیکیشن هماهنگ باشد، اگر به دنبال توسعه هرچه بیشتر هستید و در این مسیر به دنبال راه‌های جدیدی می گردید، پس گیمیفیکیشن برای بیزینس شما می‌تواند مناسب باشد. اما اگر در یک فرهنگ ریسک گریزتر یا صنعتی هستید که نمی تواند نتایج را به شانس واگذار کند، ممکن است گیمیفیکیشن مناسب نباشد. برخی از فرهنگ‌ها ممکن است از رقابت یا عناصر بازی‌سازی استقبال نکنند، بنابراین توجه به تناسب فرهنگی ضروری است.

  • پیچیدگی فرآیند

گیمیفیکیشن برای فرآیندهایی مناسب تر است که می توانند به اهداف یا نقاط عطف واضح و قابل دستیابی تقسیم شوند. برای فرآیندهای بسیار پیچیده یا انتزاعی ممکن است سود زیادی نداشته باشند.

  • استفاده بیش از حد

استفاده بیش از حد از گیمیفیکیشن یا استفاده از آن در هر فرآیند منابع انسانی می تواند منجر به خستگی کارمندان شود یا تاثیر آن را کمتر کند. سعی کنید تعادلی ایجاد کنید و گیمیفیکیشن را در فرآیندهایی استفاده کنید که به آن ارزشی اضافه کند.

  • ترجیحات کارکنان

ترجیحات کارمندان خود را در نظر بگیرید. ممکن است همه به گیمیفیکیشن پاسخ مثبت ندهند یا نخواهند در آن شرکت کنند. قبل از شروع، واکنش های تیم خود را بسنجید و مطابق با آن سازگار شوید.

  • اثربخشی

ارزیابی کنید که آیا گیمیفیکیشن نتایج مورد نظر را برای هر فرآیند منابع انسانی بهبود می بخشد یا خیر. اگر بازدهی ملموسی از سرمایه گذاری ارائه نکند یا با نتایج مورد نظر مطابقت نداشته باشد، ممکن است بهترین رویکرد نباشد.
در حالی که گیمیفیکیشن می تواند ابزار ارزشمندی برای رهبران منابع انسانی باشد تا تیم خود را تشویق کنند، مناسب بودن آن به فرآیند خاص و فرهنگ سازمان شما بستگی دارد. نحوه و مکان استفاده از گیمیفیکیشن را به دقت در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که گیمیفیکیشن آن را بهبود می بخشد، نه اینکه به فرآیندهای آسیب وارد کند.

چگونه شرکت ها می توانند موفقیت گیمیفیکیشن در منابع انسانی را بسنجند؟

نحوه تاثیرگذاری گیمیفیکیشن به نتیجه مورد نظر بستگی دارد. اگر قصد شما این بود که مقداری رقابت را به وظایف افراد اضافه کنید، در این صورت کار بسیار ساده‌تری نسبت به زمانی که به دنبال تغییر یک فرآیند کسب‌وکار برای افزایش بهره‌وری و تعامل هستید، دارید. می توانید برای سنجش میزان اثرگذاری گیمیفیکیشن در منابع انسانی به موارد زیر توجه کنید:

  • معیارهای تعامل

سطوح تعامل، از جمله نرخ مشارکت و زمان صرف شده در سیستم بازی‌سازی شده را کنترل کنید، زیرا افزایش تعامل کارمندان یک شاخص قوی برای موفقیت است.

  • بهبود عملکرد

ارزیابی کنید که آیا ابتکار گیمیفیکیشن به بهبود عملکرد ملموس منجر شده است، مانند افزایش بهره وری یا کاهش گردش مالی.

  • بازخورد و نظرسنجی

از شرکت کنندگان بازخورد جمع آوری کنید تا ادراکات، انگیزه و پیشنهادات آنها را برای بهبود بسنجید. بازخورد کاربر بینش های ارزشمندی در مورد موفقیت برنامه ارائه می دهد.

نمونه هایی از گیمیفیکیشن در منابع انسانی

برخی از فرآیندها و وظایفی که کارکنان باید انجام دهند ممکن است خسته کننده باشند. بنابراین برای سرگرم کننده تر کردن این وظایف و دستیابی به مشارکت بالاتر کارکنان، گیمیفیکیشن فرآیندهای مختلف ارائه می شود. در اینجا چند نمونه از گیمیفیکیشن در منابع انسانی آورده شده است:

1. گیمیفیکیشن در حین استخدام

احتمالاً بزرگترین نمونه گیمیفیکیشن در استخدام، پازل ریاضی بیلبورد معروف گوگل (Google’s famous billboard math puzzle) است. نتیجه منجر به یک پازل مرموز دیگر و در نهایت به آگهی شغلی گوگل شد.
نمونه‌های دیگر گیمیفیکیشن در استخدام شامل تست‌های کدنویسی یا استفاده از سرویسی مانند آواتار منابع انسانی است که از داوطلبان سؤال می‌پرسد.

2. گیمیفیکیشن در منابع انسانی در طول فرآیند ورود به سازمان

شرکت Deloitte یکی از مثال های خوب در کاربرد گیمیفیکیشن در هنگام ورود کارمندان تازه وارد به سیستم است. در حین ورود به سازمان، کارمندان جدید در تیم‌هایی قرار می گیرند که با هم کار می‌کنند تا به سؤالات مربوط به انطباق، رویه‌ها و فرهنگ سازمانی پاسخ دهند.
علاوه بر این، تورهای اداری مجازی برای تازه واردانی که می توانند مانند یک بازی ویدیویی به آن دسترسی داشته باشند، ارائه می شود. این رویکرد می‌تواند برای کارمندانی که به صورت دورکاری نیز کار می‌کنند، مفید باشد.

3. آموزش و توسعه آسان تر با استفاده از گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن را می توان در بسیاری از زمینه های وظایف منابع انسانی به کار برد، اما به ویژه در آموزش و توسعه کارکنان تاثیرگذار است. مرتبط ترین مثال شاید مربوط به شرکت Duolingo باشد. اگرچه در اصل در یادگیری شرکتی استفاده نمی شود، اما می توانید ببینید که چگونه می تواند به شما در یادگیری و سرگرمی همزمان کمک کند.
مثال دیگر شرکت دارویی AstraZeneca است، جایی که آنها از یک سیستم آموزشی بر مبنای بازی‌سازی به نام Go-to-Jupiter برای آموزش کارکنان فروش در مورد مهمترین محصولات استفاده می کنند. با گنجاندن تابلوهای امتیازات، سطوح و جوایز، 95 درصد از کارکنان هر دوره آموزشی را تکمیل می‌کنند. به علاوه، این یک فعالیت تیمی عالی است زیرا کارمندان به گروه هایی تقسیم می شوند.

4. بهبود انطباق با خط مشی

مثال دیگری از شرکت Deloitte نشان می‌دهد که چگونه کارکنان آن‌ها یک دوره آموزشی آگاهی از امنیت سایبری را با شرکت در یک بازی اتاق فرار به پایان رساندند.
آن‌ها برای تکمیل بازی باید چالش‌ها را در مدت زمان محدودی حل می‌کردند و درس‌هایی در مورد مدیریت امن دستگاه، اشتراک‌گذاری داده، رمز عبور و موارد دیگر آموختند که به کارمندان کمک کرد تا با خط مشی امنیت داده Deloitte مطابقت داشته باشند.

5. افزایش مشارکت و بهره وری در زندگی کاری روزمره

سازمان‌هایی که می‌خواهند بهره‌وری کارمندان خود را افزایش دهند، می‌توانند از برنامه Todoist استفاده کنند، اپلیکیشنی که با اختصاص امتیاز به شما برای انجام به موقع وظایف به شما پاداش می‌دهد.
ترفند این است که کارمندان می توانند این امتیازات را بعداً با پاداش عوض کنند! این مطمئناً می تواند به تقویت انگیزه درونی کارکنان کمک کند.

جمع بندی

به طور کلی، گیمیفیکیشن در منابع انسانی ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا رقابتی براساس بازی را به فرآیندهای منابع انسانی خود وارد کنید، که می تواند تعامل کارکنان را افزایش دهد. با القای عناصر رقابت، پاداش‌ها و چالش‌های تعاملی در مدیریت، آموزش، مدیریت عملکرد و سایر عملکردهای منابع انسانی، می‌توانید به نیروی کار خود انگیزه دهید و فرهنگ بهبود مستمر را تقویت کنید.

پرسش های متداول:

کتاب گیمیفیکیشن در منابع انسانی را معرفی کنید.

کتاب گیمیفیکیشن در منابع انسانی نوشته دکتر جواد فقیهی‌پور، دکتر ایوب امیری و دکتر آزاده اشرفی از انتشارات دارالفنون می باشد که با توضیحی در مورد تاریخچه گیمیفیکیشن شروع می شود و در مورد عناصر، فرآیندها و پیاده سازی گیمیفیکیشن به طور مفصل بحث و بررسی انجام می دهد.

کتاب 50 بازی آموزش رهبری در سازمان را معرفی کنید.

مؤلفان این کتاب سی‌وی‌خی سوکاندارهادینوتو، چارلزپی‌ان‌جی انگ‌یینگ‌رن می باشن که توسط ناشر سرآمد و با ترجمه نسترن سیماراصل و قاسم انصاری‌رنانی به بازار ارائه شده است. در این کتاب به کاربرد بازی در آموزش رهبری به منظور یادگیری مفاهیم علمی رهبری در سازمان پرداخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *